Strona Główna>Rozwijaj inteligencję dziecka już od najmłodszych lat

Rozwijaj inteligencję dziecka już od najmłodszych lat

Rozwój Twojego dziecka już nigdy nie będzie tak dynamiczny jak teraz. Wykorzystaj ten czas i wspieraj rozwój malucha.



Chciałabyś, by Twój maluszek w przyszłości dobrze się uczył, przynosił do domu szóstki? Już teraz o to zadbaj! Pomóż dziecku rozwijać się intelektualnie, a za kilka lat nauka nie sprawi mu trudności.

W chwili przyjścia na świat Twój malec otrzymał do dyspozycji określoną liczbę neuronów, taką, jak każdy inny rodzący się człowiek. Jeśli w pierwszych latach życia nie będzie ich używał – zanikną. Czy wiesz, że ta strata będzie nieodwracalna? W przeciwieństwie do innych komórek ludzkiego organizmu, neurony nie mają zdolności regeneracyjnych!

Ważne pierwsze lata
Takiemu „marnotrawstwu” można jednak z łatwością zapobiec. Jeśli będziesz pobudzać rozwój inteligencji maluszka, zwiększysz zdolność łączenia się neuronów, a co za tym idzie – wzrosną szanse na ich przetrwanie. W ten sposób wpływasz również na te funkcje mózgu, które pomagają mu zgromadzić jak największą ilość danych.
Mówiąc prościej, chodzi o „sformatowanie” mózgu maluszka, tak jakby dotyczyło to pamięci komputera. Twój pecet, gdy zostaną do niego wprowadzone pewne informacje, w razie potrzeby może je z łatwością wykorzystać. Z człowiekiem jest podobnie.
Na początku mózg dziecka jest jak pusta kartka (albo dysk komputera). Z łatwością przyjmuje informacje, tym bardziej że w pierwszych latach ma w tym kierunku szczególne zdolności. Rozwijają się zmysły, pamięć, zdolności komunikowania się…

Czego uczy się sam
Wiele umiejętności malec zdobywa bez pomocy rodziców. Jednym z pierwszych przejawów uczenia się jest fakt, że przyzwyczaja się do osób, sytuacji, dźwięków. Bardzo szybko zaczyna rozpoznawać mamę i tatę. Ale nie tylko. Jeśli na przykład w domu jest pies i dziecko przywyknie do jego szczekania, nie reaguje na nie, bo to odgłos dobrze mu znany. Dźwięk o podobnym natężeniu, ale nieznajomy – np. nagle włączona muzyka – wywoła natomiast silną reakcję.
Inną formą uczenia się jest przewidywanie tego, co się stanie. Słysząc głos mamy, niemowlę zaczyna się za nią rozglądać, bo wie, że jest blisko i za moment podejdzie do łóżeczka. Nie wiadomo, kiedy maluchy zaczynają przewidywać, ale zaobserwowano tę umiejętność już u kilkutygodniowych dzieci (Niektórzy twierdzą, że nabywają tę zdolność jeszcze w łonie mamy!)
Niemowlęta szybko też odkrywają następstwo działań. Lubią się bawić włącznikiem światła, wieżą stereo czy zabawkami, w których po naciśnięciu przycisku z pudełka wyskakuje piesek. Na podobnej zasadzie uczą się też, że gdy jest im źle, wystarczy zapłakać, by mama podeszła do łóżeczka.

Dzieci muszą to lubić
W czym mogą pomóc rodzice? W pierwszych miesiącach i latach życia praca z dzieckiem ma ogromne znaczenie. Owa „praca” to najpierw przede wszystkim okazywanie czułości i mówienie do maluszka.
Z czasem coraz ważniejsze staje się zaznajamianie malca z różnymi formami, kolorami, dźwiękami, obrazki w książkach, wierszyki, piosenki, zabawy w koci koci, a kuku czy w chowanego. Wszystkie te dla dorosłego „banalne” zajęcia to w rzeczywistości pomysły na wspieranie rozwoju dziecka.
Nie zapominajmy tylko, że z zaangażowaniem maluszka nie można przesadzać. Skutkiem tego może być przemęczenie, rozdrażnienie i bezsenność. Dzieci muszą czerpać przyjemność z tego, co robią. Na dorosłych spoczywa obowiązek uważnego ich obserwowania, a pierwsze objawy zmęczenia, rozkojarzenia czy znudzenia powinny być sygnałem, że najwyższy czas przerwać zabawę i pozwolić dziecku odpocząć.

Nowoczesne metody
Malec, którego rozwój intelektualny był w pierwszych latach życia umiejętnie wspomagany, rozpoczynając naukę w szkole, będzie miał doskonałe podstawy do zdobywania dalszej wiedzy, nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, uczenia się zasad poruszania się w świecie. Ale lepsze szanse będzie miał nie tylko na starcie, również w kolejnych latach nauki, więc – przez całe życie.
Te ważne powody w ostatnich latach skłoniły naukowców do przeprowadzenia licznych badań naukowych nad sposobami usprawniania zdolności intelektualnych dziecka w pierwszych miesiącach i latach życia. Na ich podstawie stworzono rewolucyjne metody stymulowania rozwoju intelektualnego dziecka, wykorzystujące nowoczesne techniki audiowizualne.
Oczywiście najlepszy program komputerowy nie zastąpi rodziców. Może natomiast uzupełnić ich działania. Wkrótce prawdopodobnie stanie się to powszechne. Eksperci przepowiadają, że już w niedalekiej przyszłości nowe technologie będą stanowić podstawę systemów nauczania. Możliwe, że nasze dzieci będą chodzić do szkoły nie z plecakiem pełnym zeszytów i książek, ale z miniaturowym laptopem pod pachą, w którym będą wszystkie potrzebne informacje. Na pewno byłoby to korzystne dla ich kręgosłupów. Czy dla mózgu – zdania są podzielone.

Dlaczego odnosi sukcesy
Niezależnie od rozwoju techniki jedno się nie zmieni. Na pytanie, czemu z dwojga dzieci o podobnym stopniu inteligencji jedno odnosi w szkole sukcesy, a drugie ma kłopoty, odpowiedź będzie brzmiała podobnie. Tajemnica leży w sposobie, w jaki wspomagano w pierwszych latach rozwój ich mózgu.

Redakcja | Reklama | Regulamin
Copyrights 2017 Edipresse Polska S.A.
Dalsze rozpowszechnianie tekstów, zdjęć i materiałów wideo opublikowanych w serwisie w całoœci lub w częœci wymaga uprzedniej zgody wydawcy.