Strona Główna>Jak w ciąży radzić sobie z problemami dnia codziennego

Jak w ciąży radzić sobie z problemami dnia codziennego

Jeśli ciąża nie jest zagrożona, przyszła mama może funkcjonować niemal tak samo, jak wcześniej.



Często słyszysz: ciąża to nie choroba. To prawda, ale niektórym kobietom „odmienny stan” może naprawdę dać w kość. Coraz większy brzuszek utrudnia pracę przy biurku. Obciążony kręgosłup boli, gdy zbyt długo siedzisz lub stoisz. Nogi puchną. No i te okropne poranne mdłości!

Całe szczęście na wszystko jest sposób. Jeśli tylko dobrze zorganizujesz sobie czas, masz szansę funkcjonować normalnie. Zwolnij nieco tempo życia, a wszystko stanie się prostsze. Postaraj się codziennie wygospodarować pół godziny na popołudniową drzemkę. Rano nie zrywaj się gwałtownie. Aby zapobiec mdłościom, zjedz jeszcze w łóżku kromkę chleba lub banana. Wstań dopiero kilka minut po posiłku. Na zakupy nie wybieraj się sama – poproś o pomoc mamę, męża lub przyjaciółkę. Dostosuj swoje stanowisko pracy i miejsce w samochodzie tak, aby było ci wygodnie. No i nie rezygnuj ze sportu!

Przyszła mama ciągle w ruchu
Jeśli do tej pory regularnie uprawiałaś sport, z pewnością nie chcesz z niego rezygnować. I nie musisz! Zrezygnuj jednak z zajęć ekstremalnych, np. skoków spadochronowych, wspinaczki, nurkowania, sportów walki. Za to cały czas możesz jeździć na rowerze. Unikaj tylko ruchliwych ulic – ze względu na spaliny. Lepsze będą przejażdżki plenerowe po lasach i łąkach. A oto inne zajęcia odpowiednie dla przyszłych mam:
- joga – wzmacnia całe ciało, uelastycznia stawy, pomaga się zrelaksować i przygotowuje ciało do porodu. Dla ciężarnych nadają się tylko łagodne ćwiczenia – unikaj dużych naprężeń mięśni. Zanim zaczniesz ćwiczyć, skonsultuj się z lekarzem i oczywiście poinformuj trenera o swoim stanie;
- taniec brzucha – łagodne kołysanie, które jest jego podstawą, wycisza i usypia płód. Ten rodzaj ruchu poprawia koordynację, wzmacnia mięśnie i łagodzi bóle pleców;
- aquarobic – jedna z najbezpieczniejszych form ruchu. Nie obciąża stawów, kończyn i kręgosłupa. Zwiększa elastyczność i łagodzi stres.

Podróże małe i duże
Bez względu na to, czy jedziesz samochodem, czy lecisz samolotem, zadbaj o komfort i bezpieczeństwo:
- zapinaj pas tak, aby jego dolna część znajdowała się pod brzuchem;
- na pas możesz nasunąć specjalne nakładki, które zmniejszą ucisk na brzuch i piersi (patrz: zdjęcie). Zapobiegają one również przemieszczaniu się pasów, więc nie musisz ich bez przerwy poprawiać. Nakładki antyuciskowe możesz kupić na stronie www.forbelly.csd.pl. Komplet kosztuje 96 zł;
- gdy lot samolotem trwa długo, staraj się często wstawać, aby rozruszać nogi i uniknąć bólu dolnej części pleców. Najlepiej zarezerwuj miejsce od strony przejścia;
- kupując bilety na pociąg, postaraj się, aby mieć miejsce naprzeciwko męża. Dzięki temu będziesz mogła od czasu do czasu położyć stopy na jego kolanach.

Sprawunki bez kłopotów
Jeśli do tej pory sama dźwigałaś ciężkie siatki, czas to zmienić. Najlepiej oczywiście robić zakupy w towarzystwie osoby, która pomoże je nieść. Jeśli to niemożliwe, wypróbuj inne strategie:
- ciężkie rzeczy zamawiaj przez internet, np. na stronie www.supersam24.pl. Do domu dostarczy ci je kurier;
- kup sobie torbę na kółkach. Nie musisz jej dźwigać, tylko ciągniesz. Poproś tylko kogoś, aby wniósł ją po schodach;
- pamiętaj, że nie musisz stać w kolejkach. W większości hipermarketów są tzw. kasy pierwszeństwa – specjalnie dla kobiet w ciąży
- osób niepełnosprawnych;
- nie stój na poczcie. Rachunki z kodem paskowym możesz zapłacić w supermarkecie. A jeszcze lepiej robić płatności przez Internet;
- podnosząc ciężki koszyk z ziemi, nie schylaj się po niego, lecz ukucnij. Unikniesz bólu pleców i nie stracisz tak łatwo równowagi (przy pochylaniu koszyk i brzuch ciągną cię w dół).

Wygodne stanowisko pracy
Na początku ciąża może kolidować z pracą zawodową. Jednak z szefem zazwyczaj można się dogadać na temat zmiany warunków, a otoczenie przygotować tak, aby było ci wygodniej:
- jeśli pracujesz przy biurku, postaw przy nim mały taboret lub specjalny podnóżek, aby móc o niego oprzeć stopy. Postaraj się też o krzesło z podłokietnikami. Gdy brzuszek nie pozwala się przysunąć do biurka, pozbawione oparcia przedramiona wiszą w powietrzu, co może skutkować bólem nadgarstków;
- trzymaj w szufladzie „zestaw ratunkowy" na wypadek mdłości. Powinien zawierać: szczoteczkę i pastę do zębów, płyn do płukania ust (zmniejszają nudności), butelkę wody i drobne przekąski, np. herbatniki, suszone owoce;
- jeżeli twoim narzędziem pracy jest komputer lub telefon, spytaj szefa, czy mogłabyś część zadań wykonywać w domu;
- i gdy pracujesz w szkodliwych warunkach, np. twoja praca związana jest z dźwiganiem ciężarów, pracodawca powinien przydzielić ci lżejsze zadania, a jeśli to niemożliwe – zwolnić cię z obowiązku świadczenia pracy;
- kobiety, które często wyjeżdżają w delegacje, powinny być na czas ciąży zwolnione z tego obowiązku.

Redakcja | Reklama | Regulamin
Copyrights 2017 Edipresse Polska S.A.
Dalsze rozpowszechnianie tekstów, zdjęć i materiałów wideo opublikowanych w serwisie w całoœci lub w częœci wymaga uprzedniej zgody wydawcy.