Strona Główna>Czy wszystkie dzieci rozwijają sią tak samo

Czy wszystkie dzieci rozwijają sią tak samo

Martwisz się, że twoje dziecko nie rozwija się książkowo? Późno zaczęło ząbkować, raczkuje na pupie... Czy to na pewno powód do niepokoju?



Większość rodziców oczekuje, że ich maluch zacznie siadać, kiedy tylko skończy pół roku, chodzić tuż po pierwszych urodzinach, a mówić przed drugim rokiem życia.

Tymczasem rozwój jest sprawą niezwykle indywidualną, przebiega w różny sposób. Każde dziecko uczy się w swoim własnym tempie i wcale nie musi rozwijać się książkowo – odstępstwa od przeciętnych osiągnięć bywają naprawdę duże. Nie musisz więc przejmować się małymi „dziwactwami” twojej pociechy. Ale dowiedz się, co o różnicach w rozwoju myślą specjaliści. To pomoże ci się uspokoić.

Obroty na brzuszek
Pięciomiesięczne dziecko nie potrafi przekręcać się z plecków na brzuszek. Zastanawiasz się, czy pediatra powinien skierować je do neurologa?
Dlaczego tak się dzieje: Obracanie się z plecków na brzuszek to bardzo ważny etap w rozwoju ruchowym dziecka – maluch po raz pierwszy może aktywnie zmieniać położenie, przygotowując mięśnie do kolejnych etapów: siadania, raczkowania i chodzenia. Pięciomiesięczne dziecko nie musi jednak tego potrafić. Powinno umieć przekręcać się z brzuszka na plecy i z plecków na boki. Przekręcanie się w odwrotną stronę jest dla niego bardzo trudne i większość niemowląt uczy się tego ruchu około siódmego miesiąca. Tylko niektórym udaje się to wcześniej.
Co robić: Układaj zabawki z dala od bawiącego się na macie malca. Zachęcasz go w ten sposób do ruchu na boki. Bawcie się również z maluszkiem w przewracanie na boczek – turlanie to dobry trening dla jego mięśni.

Samodzielne siadanie
Półroczne dziecko koleżanki już siedzi, a twoja ośmiomiesięczna córka nie. Koleżanka straszy, że musisz iść do lekarza?
Dlaczego tak się dzieje: Według poradników dla rodziców malec powinien móc się pochwalić tą umiejętnością w siódmym miesiącu, ale na naukę ma czas do dziesiątego. Usiądzie wtedy, gdy będą na to gotowe jego mięśnie. Maluch, który ma okazję do ich wzmacniania, np. jest kładziony w pozycji półleżącej na leżaczku lub w wózku, ćwiczy z mamą i tatą podciąganie za rączki, najprawdopodobniej zacznie siadać nieco szybciej.
Co robić: Aby pozbyć się wątpliwości, poproś pediatrę, by zbadał dziecko. Sprawdzi, jak się porusza, jakie ma napięcie mięśniowe, czy jego stawy biodrowe są prawidłowo ukształtowane.

Wzrost i waga
Waga osiąga 80. centyl, podczas gdy wzrost malucha jest na 20. centylu. Zawsze tak było...
Dlaczego tak się dzieje: Budowa ciała już teraz ma znaczenie. Nie ma powodu do niepokoju, jeśli maluch nie mieści się między 10. (dzieci szczupłe i niewysokie) a 90. centylem (dzieci dobrze zbudowane). Przy ocenie rozwoju nie chodzi o to, czy szkrab jest za ciężki czy za lekki, tylko o to, jak przybiera na wadze w kolejnych miesiącach. Jeśli rozwija się harmonijnie, a obie krzywe (wagi i masy) biegną stale w tym samym przedziale centylowym (lub w dwóch sąsiednich), wszystko przebiega prawidłowo.
Co robić: Nie martw się na zapas! Powodem do konsultacji z pediatrą jest dopiero duża dysproporcja między krzywą wzrostu a krzywą wagi (np. wzrost jest między 3. a 10. centylem, a waga powyżej 95. centyla). Wtedy może być konieczne skorygowanie diety, np. zmiana na mniej kaloryczną. Lekarz może też skierować malca na szczegółowe badania. Uwagę pediatry zwróci też załamanie krzywej na siatce (w górę lub w dół). To oznacza, że doszło do zaburzenia harmonijnego rozwoju dziecka.

Wyrzynanie się ząbków
Czytałaś, że ząbki powinny pojawić się w szóstym miesiącu. Twój 10-miesięczny malec nie ma ich wcale. To normalne?
Dlaczego tak się dzieje: Większość stomatologów uważa, że prawidłowe ząbkowanie powinno się rozpocząć pomiędzy 5. a 12. miesiącem życia. Między 21. a 31. miesiącem dziecko ma już zazwyczaj wszystkie mleczaki. Często zdarza się jednak, że ząbkowanie jest opóźnione i nawet czternastomiesięczne nie może pochwalić się nawet jednym ząbkiem. Najczęściej okazuje się wówczas, że jest to sprawa dziedziczna – ty lub twój mąż ząbkowaliście równie późno. Z opóźnieniem pojawiają się też ząbki u tych dzieci, które urodziły się przed czasem.
Co robić: Spokojnie poczekaj. Zęby powinny pojawić się do drugiego roku życia. Jeśli do tego czasu nie wyrośnie ani jeden, zabierz dziecko do pediatry – sprawdzi, czy nie jest to efekt niedożywienia, zaburzenia gospodarki wapniowej (np. coraz rzadziej spotykana dziś krzywica). Warto także spotakać się z pedodontą (stomatolog dziecięcy)

Raczkowanie
Ten etap kojarzy się raczej z chodzeniem na czworakach, a moje dziecko sprawnie przesuwa się… na pupie.
Dlaczego tak się dzieje: Twój smyk nie musi wędrować na rękach i kolanach. Technika raczkowania nie jest najważniejsza. Niektóre maluchy czołgają się po podłodze, inne przesuwają się na pupie albo ciągną za sobą nóżki. Większość dzieci potrafi raczkować
w wieku 9–10 miesięcy. Szybciej przechodzą do raczkowania te, które mają dużo przestrzeni, są zachęcane do ruchu, np. sięgania po zabawki.
Co robić: Skonsultuj się z pediatrą lub ortopedą tylko wówczas, jeśli maluch ma około roku i nie wykazuje zainteresowania przemieszczaniem się albo podejmuje próby raczkowania, ale nie potrafi ruszyć się z miejsca. Poradź się również specjalisty, gdy dziecko nie umie synchronicznie poruszać rękami i nogami.

Pierwsze kroki
Trzynastomiesięczny rówieśnik twojego syna od dawna biega, a on, trzymany za ręce, z trudnością stawia pierwsze kroki.
Dlaczego tak się dzieje:
Z badań wynika, że tylko około 60% dzieci potrafi chodzić, gdy skończy rok. Większość zaczyna stawiać pierwsze kroki między 13. a 15. miesiącem. Osiągnięcie tej umiejętności w 16–18. miesięcu to też norma. Zanim maluch puści się brzegu stołu czy ciebie, musi nauczyć się utrzymywania równowagi, koordynacji ruchów rąk i nóg, a także opanować pracę mięśni. Nie dla każdego jest to łatwe. Nieco później od innych zaczynają chodzić małe grubaski – wówczas, gdy kręgosłup i nogi są przygotowane do jej utrzymania. Chodzenie może opóźniać brak bodźców, wspomnienie bolesnego upadku albo… nadopiekuńczość mamy, która nieustannie trzyma malca za obie rączki.
Co robić: Delikatnie zachęcaj malucha do ćwiczenia równowagi. A jeśli po dwunastym miesiącu nie będzie potrafł sam poruszać się przy meblach, skonsultuj się ze specjalistą. Jest to niezbędne także wtedy, gdy malec nie zaczyna chodzić do drugiej połowy drugiego roku życia. Ważna jest też „jakość” chodzenia. Jeśli chód nie przestaje być kaczkowaty (maluch kołysze biodrami), może to oznaczać nieprawidłowości w budowie stawów biodrowych. Powinnaś porozmawiać z lekarzem, jeśli pociecha często się przewraca lub potyka, choć minęło pół roku od pierwszego samodzielnego kroku, lub stawia jedną albo obie nóżki do wewnątrz lub na zewnątrz.

Ząbek po ząbku
Pamiętaj, „nie obowiązuje” stała kolejność, w jakiej się pojawiają. Czasami jako pierwsza wyrasta dwójka albo trójka, zdarza się, że nie ma dwójki, a pojawiają się czwórki. Może to być cecha indywidualna, niekiedy występuje rodzinnie. Zapytaj swoją mamę, jak znosiłaś ząbkowanie. Być może tak jak tobie, twojemu dziecku będzie potrzebne smarowanie dziąseł żelem przeciwbólowym. Miej więc pod ręką np. Dentinox, Calgel.


Konsultcja:
dr n. med. Kamil Hozyasz, pediatra, zajmuje się małymi pacjentami w Klinice pediatrii w Instytucie Matki i Dziecka.

td_dopisek.gif


Redakcja | Reklama | Regulamin
Copyrights 2017 Edipresse Polska S.A.
Dalsze rozpowszechnianie tekstów, zdjęć i materiałów wideo opublikowanych w serwisie w całoœci lub w częœci wymaga uprzedniej zgody wydawcy.